wymarzone auto

Jak kupić dobry samochód?

Czym kierujemy się wybierając nowy samochód? Jakie czynniki miały wpływ na zakup samochodu kilkanaście lat temu, a jakie dzisiaj. Dokonalismy psychologicznego przeglądu powodów, które motywują nas do zakupu. Sprawdź dlaczego Ty kupiłeś swój samochód.

Powody, dla których kupowaliśmy auta

Wyobraźcie sobie następującą sytuację: w natłoku codziennych zdarzeń, spraw i załatwień, tuż pomiędzy ośmioma godzinami stresów w pracy, a odebraniem dziecka z przedszkola i staniem w kolejce w urzędzie po dofinansowanie na budowę fosy wokół domu, którego i tak nie dostaniecie bo wasz dochód z zeszłego roku przekroczył dozwoloną kwotę o 24 grosze, znaleźliście czas na przystanięcie chwilę i rozejrzenie się dookoła. Z niewyjaśnionych przyczyn zainteresowało was jakież to pojazdy mijają was obok (wiem, że ciężko wyobrazić sobie taką sytuację, ale gdy się czeka na kobietę przed sklepem i mijają długie godziny to wszystko staje się interesujące i można dostać natłoku filozoficznych rozmyślań). Zatem omietliśmy wzrokiem wszystko dookoła i dochodzimy do zaskakującej konkluzji: mijają nas wciąż te same auta! Przemierzają przestrzeń wokół nas same Volkswageny, Audi i Skody. Zapytać można, czy większość z nas z żyje w jakimś utartym schemacie? Kupujemy je, bo sąsiad ma takie i nie wypada być gorszym? Bo audi 80 nie rdzewiało, a Golf II generacji się nie psuł? To było 25 lat temu.

Jaki kupić samochód?

Dziś nie produkuje się aut na lata, bo to nieekonomiczne. Trzeba zarobić na częściach i serwisie. Ale dlaczego skazujemy sami siebie na tak smutne i monotonne samochody? Niekończąca się skala odcieni szarości, identyczny design z zewnątrz, oraz niemalże taki sam wewnątrz. Gdy jadę i patrzę w lusterko wsteczne (tak posiadam je i od czasu do czasu spoglądam na sytuację na drodze za moimi plecami) myślę sobie „Oho, zbliża się fanatyk Audi w swoim klekoczącym TDI, ciekawe jaki to model?” niestety pytać mogę Cyganki albo wróżbitę Macieja, bo wszystkie wyglądają bliźniaczo podobnie. Dlaczego nie stać nas na odrobinę fantazji? Dlaczego większość z nas wybierając auto przegląda kilkanaście ogłoszeń, a kończy w Skodzie Octavii? Czy to właśnie zdrowy rozsądek „Do grupy VAG są tanie części, bo pod spodem wszystkie te auta są takie same”, niestety miałem sam takie auto i zgodzić się nie mogę. Części kosztują tyle samo co do innych aut. Jeśli chcesz kombi, bądź sedana z dobrym dieslem dlaczego nie kupisz Alfy Romeo 159, a jeśli masz mniej pieniędzy to 156? Obie mają bardzo dobrego diesla Fiata i fantastyczny design wnętrza, jak i nadwozia. Ten sam diesel dostępny jest też w Oplu Astrze, Vectrze, oraz w rzadko spotykanym Saabie 9-3, któy uchodzi za jedno z najbezpieczniejszych aut. Tak wiele aut, a ten sam silnik. A więc tu też części nie są drogie skoro montowane są w tak wielu samochodach. Przejdźmy dalej, dlaczego jeśli chcesz większe auto w sedanie to będzie to Passat albo A4/A6, co przeszkadza w kupnie Forda Mondeo? Też jest w wersji kombi, oraz sportowej ST. A wygląd najnowszego, z zapożyczonym grillem przednim od Astona Martina bije na głowę większość nowych aut.

Dobry samochód

Zapytacie, czy zapomniałem o autach japońskich. Ależ skąd! Jest wciąż kosmicznie wyglądająca Honda Civic, dobrze prezentuje się Toyota Auris i Avensis. I mimo że powszechnie wiadomo iż części do aut japońskich do tanich nie należą, to jednak pojazdy z tego dalekiego kraju wciąż mają opinię niezawodnych. A co jeśli jesteś przeciwnikiem piętnastu turbo w aucie? Tu z odpowiedzią przychodzi Mazda z technologią SkyActiv, która charakteryzuje się większym stopniem kompresji, a podobną mocą i spalaniem, ale nie musisz martwić się, że awaria turbo zrujnuje Twój budżet i na wakacje zamiast na plaży będziesz leżał na ręczniku przed blokiem. Identyczny argument za wyborem produktu grupy VAG można znaleźć w wielu innych autach, można śmiało rozważyć kupno Volvo S40/V50, pod spodem to Ford Focus, a diesle te same co montowane i w Fordzie i w Mazdach.

Czym kierować się przy zakupie auta?

Mam wrażenie, że nie kupujemy tych aut, bo żyjemy właśnie w takim schemacie i pewnej psychologicznej sugestii „Dużo ludzi jeździ Passatem to znaczy, że musi być dobry, też sobie kupię takiego”. I mamy drogi usłane takimi samymi autami, bo ich kupujący nie chciał przyjąć do wiadomości, że istnieją inne samochody, w związku z czym nie chciał się nawet przejechać czymkolwiek innym, a przecież jazda próbna to jedna z najważniejszych kwestii przy kupnie auta. Bądźmy odważniejsi, wszelakie aspekty rozsądku oczywiście też są istotne, ale nie dajmy się zwieść powszechnej gadaninie, że tylko VW jest dobry, części dużo nie kosztują i „Co pan chcesz za części kupować w ogóle, jak te auta się nie psują?” Każde auto się psuje, to w końcu pojazd mechaniczny, gdzie każdy tryb, turbo i elementy zawieszenia mają swoją żywotność.

Wybierz swój model auta

Kupujmy auto kierując się rozsądkiem, ale i też sercem. A wtedy, nawet w deszczowy dzień, po ciężkim dniu pracy wsiądziemy do auta, a na twarzy pojawi się nam wielki uśmiech, bo kupiliśmy auto takie jakie sobie wymarzyliśmy, a nie takie jak kazał rozsądek, czy sąsiad zza płotu.

Robert Saj