oldtimer

Rejestracja auta zabytkowego

Poruszamy się na co dzień, czy to do pracy, do sklepu, szkoły, albo urzędu. Czy zwracamy uwagę na pojazdy, które nas mijają? Raczej nie, a szkoda, bo coraz częściej można spotkać na ulicy auto zabytkowe, które cieszą nasze oko i serce swoich właścicieli. Co trzeba zrobić, aby nasz pojazd otrzymał tytuł zabytkowego? Odpowiedzi poniżej.

Auta zabytkowe – oldtimery

Definicja aut historycznych jest dość płynna, uważa się, za takie samochody te, które zostały wyprodukowane do roku 1990-91. Dlaczego tak? W skrócie dlatego, że auto zostanie uznane za zabytkowe jeśli od daty jego wyprodukowania minie 25 lat. I tak samochody, które widujemy z rzadka na ulicach produkowane za czasów walki z komuną i jej upadku w Polsce czyli w latach 1960-1990 uważa się za youngtimery. Przykładem może być Mercedes W123, BMW serii 5 E24, czy Fiat 500. Z kolei za oldtimery uważa się auta wyprodukowane przed rokiem 1960. Kiedy minie was pojazd i pomyślicie sobie „kurczę to auto musi mieć tyle lat co mój dziadek” to właśnie oldtimer. Aby zobaczyć ile w Polsce jeździ zabytkowych aut, można wybrać się na któryś ze zlotów. Odbywają się one na ogół w miesiącach letnich, gdyż ich właściciele nie lubią wyciągać ich z garażu podczas niesprzyjającej pogody. Najbliższy taki zlot odbywa się w dniach 15-17 kwietnia 2016 w Ostrzycach (woj. Pomorskie, niedaleko Gdańska).

Przepisy dot. rejestracji samochodów zabytkowych

 

Kryteria jakie musi spełniać nasz pojazd, aby otrzymać “żółte tablice” są dość proste. Samochód musi mieć co najmniej 25 lat, a od zakończenia produkcji tego konkretnego modelu musi minąć 15 lat. Auto musi składać się także w 75% z oryginalnych części. Należy nadmienić, że to dość niewiele. Główne podzespoły mechaniczne muszą być z tego samego modelu. Można za to zmienić tapicerkę, albo kolor nadwozia i nie powinno być problemu z zarejestrowaniem takiego klasyka. Gdybyśmy jednak chcieli zarejestrować auto młodsze jako zabytkowe, też istnieje taka możliwość, ale należy wykazać kilka istotnych rzeczy. Auto powinno mieć zarys historyczny np. jeździła nim ważna osoba (prezydent, papież),  miało  związek z osiągnięciami historycznymi i sportowymi. Jeśli takie zdarzenia nie miały miejsca, nie załamujemy rąk, gdyż możemy wykazać, że pojazd  posiada np. unikalne rozwiązania konstrukcyjne, lub któreś z tych rozwiązań miało wielki wpływ na rozwój motoryzacji. Można także udowodnić, że auto zostało wiernie odtworzone zgodnie z założeniami producenta, albo zostało odrestaurowane. Spełnienie któregokolwiek z tych warunków jest punktem umożliwiającym uznanie takiego pojazdu za zabytkowy.

Jak zarejestrować zabytkowy samochód?

 

Procedura rejestracji jest dość czasochłonna i nierzadko przysporzy nam trochę nerwów. Należy po zakupie opłacić 2% podatku PCC w Urzędzie Skarbowym. Następnie należy skontaktować się z rzeczoznawcą z Dziedziny Historii Motoryzacji i Oceny Pojazdów Zabytkowych. Lista takich osób dostępna jest w sieci. Wybrany rzeczoznawca wykonuje dla nas opinię, mówiącą o tym, czy nas pojazd kwalifikuje się do miana zabytkowego, spełniając kryteria opisane wcześniej. Taki dokument to ok 150-200 zł. Kolejnym krokiem jest wypełnienie Karty Ewidencyjnej Zabytku Ruchomego tzw. „białej karty”. Możemy wypełnić ją samemu, lub zlecić to rzeczoznawcy. Następnie z tymi dokumentami udajemy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdzie składamy wniosek o wpis do ewidencji zabytków. Kolejnym krokiem jest wizyta w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, jednak zanim tam dotrzemy potrzeba wypełnić specjalny wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego, który jest dość skomplikowany i posiada niekiedy kuriozalne pytania. Po tej wizycie diagnosta wypisuje nam 3 nowe „papierki” (zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi, protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego). To jest już koniec praktycznie naszych działań, należy teraz udać się do Wydziału Komunikacji i przedstawić następujące dokumenty:

  • Dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura, akt darowizny)
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokumenty ze stacji diagnostycznej
  • Karta pojazdu (jeżeli została wydana)
  • Opinia rzeczoznawcy
  • Potwierdzenie wpisu do Ewidencji Zabytków
  • Tablice rejestracyjne
  • Wniosek o rejestrację pojazdu
  • Dowód tożsamości
  • Potwierdzenie uiszczenia opłat skarbowych (za wydanie tablic, dowodu itp.)

Po złożeniu dokumentów czekamy do 30 dni na „żółte tablice” i miękki dowód rejestracyjny. Po 2-4 tygodniach do odbioru powinien być już właściwy dowód tzw. „twardy”.

Samochód zabytkowy sprowadzony z UE

Youngtimer, bądź oldtimer sprowadzany z zagranicy, często może być w lepszym stanie. Jest też większa szansa na znalezienie odpowiedniego dla nas egzemplarza, ale będzie nas to kosztowało trochę czasu. Wbrew obiegowej opinii sprowadzenie zabytkowego samochodu z innego kraju członkowskiego nie jest przesadnie trudne. Po zakupieniu samochodu musimy przetłumaczyć wszystkie dokumenty jakie dostaliśmy od sprzedającego. Należy bezwzględnie zabrać dowód odprawy celnej przywozowej.  Jeśli pojazd jest sprowadzony z UE nie musimy płacić od niego akcyzy, aczkolwiek trzeba przedstawić w urzędzie zaświadczenie o zwolnieniu od akcyzy. Koniecznie musimy się też zaopatrzyć w zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub brak takiego obowiązku (VAT-25). Rejestracja sprowadzanego pojazdu zabytkowego odbywa się tak jak opisałem wcześniej. Musimy pamiętać jednak, aby tłumaczenia i wszelakie dokumenty sprowadzanego auta zabrać do wydziału komunikacji rejestrując pojazd.

 

Robert Saj