prowadzenie samochodu

Eco Driving

Każdy interesujący się motoryzacją spotkał gdzieś takie określenie. Niektórzy kierowcy stosują się do niego, inni nie. Czy Eco Driving ma jakieś zalety? Czy warto poznać jego zasady, których uczą już od niedawna podczas kursów na prawo jazdy? Odpowiedzi poniżej rozwieją wszelkie wątpliwości.

Co to jest Eco Driving?

Pojęcie Eko-jazda (z ang. Eco-Driving) przybyło z krajów Skandynawskich i Europy Zachodniej. W tych krajach od lat już podczas egzaminów zwracana jest uwaga na to czy kursant potrafi jechać oszczędnie, ekonomicznie i płynnie. W nowych samochodach coraz częściej instalowane są systemy pomagające kierowcy jechać jak najbardziej ekonomicznie. Eco Driving polega na takiej jeździe samochodem, aby spalanie i zużycie części silnika było jak najmniejsze, a płynność jazdy jak największa.

 

Zasady Eco Drivingu

Jest kilka zasad Eco Drivingu, każdy jednak może dorzucić do nich swoje własne, ważne jest: po pierwsze niskie zużycie paliwa, aby to osiągnąć wystarczy:

  • Nie rozgrzewać silnika na postoju, nawet zimą. Jednostka szybciej osiągnie właściwą temperaturę pracy podczas jazdy.
  • Ostrożnie operować pedałem gazu. Przyspieszenie powinno być stanowcze, ale nie z „gazem w podłodze”.
  • Odpowiednio zmieniać biegi. Należy rozpędzić się do pożądanej prędkości i jechać z nią na najwyższym biegu.

Bardzo ważnym aspektem jest też obserwacja sytuacji na drodze. Nie wystarczy kilkanaście metrów, powinno to być kilkaset, jeśli taka możliwość występuje, gdyż ciężko o to na np. krętej drodze w lesie.

  • Hamowanie silnikiem, jest bardzo istotne przy dojeżdżaniu do świateł. Zostawiając załączony wysoki bieg silnik sam będzie wyhamowywał auto, zużywając przy tym znikome ilości paliwa.
  • Unikanie całkowitego zatrzymania, jest powiązane z punktem poprzednim. Należy bacznie obserwować sytuację na drodze i światła, gdyż samochód na ruszenie z miejsca zużywa dużo więcej paliwa, niż gdybyśmy ruszali np. z prędkości 5-10km/h.

Kolejnym ważnym aspektem Eco Drivingu jest stan techniczny samochodu, gdyż jego kondycja także wpływa znacząco na spalane przez niego ilości paliwa:

  • Kontrola ciśnienia w oponach. Za duże, bądź za niskie ciśnienie wpływa na zmiany oporów toczenia i zwiększa zużycie paliwa
  • Zbędne kilogramy. Jeśli wozimy w aucie coś ciężkiego, a kompletnie nieprzydatnego to warto zostawić to w domu, dodatkowa waga nie pomaga osiągnąć niższego spalania.
  • Regularna wymiana filtrów jest niezbędna. Zapchany filtr powietrza, czy paliwa automatycznie pogorsza osiągi silnika, które komputer musi nadrobić wyższym składem mieszanki paliwowej.

Istotne jest także zrezygnowanie z używania niepotrzebnych urządzeń elektronicznych w samochodzie. Klimatyzacja, podgrzewane siedzenia, czy nawigacja zużywają prąd podwyższając zużycie paliwa przez silnik, który musi wyprodukować energię do zasilenia tych urządzeń. Warto także zrezygnować z przejeżdżania krótkich odcinków samochodem, gdyż silnik nie jest w stanie osiągnąć właściwej temperatury pracy. A przed samą podróżą warto chwilę zastanowić się nad jej przebiegiem, aby zminimalizować ryzyko utknięcia w korku.

 

Eco Driving Diesel

Maksymalny moment obrotowy osiągany w silnikach diesla waha się w przedziale 1800-2200 obrotów. Stąd też biegi najlepiej zmieniać w takim zakresie. Nie ma sensu zmieniać biegów wcześniej i jechać na np. 5 biegu z obrotami w okolicach 1200, gdyż narażamy silnik na wibracje i duże przeciążenia, które mogą skutkować awariami osprzętu i samej jednostki napędowej. Silniki Diesla z zasady swojego działania są ekonomiczniejsze od silników benzynowych, ale dodatkowa pomoc w postaci stosowania ww. zasad Eco Drivingu pomoże skutecznie obniżyć spalanie średnio o 8%.

 

Eco Driving Benzyna

W silnikach benzynowych z racji odmiennej charakterystyki silnika biegi najlepiej zmieniać gdy silnik osiągnie okolice 3000 obrotów na minutę. Jazda na wyższych biegach poniżej 2000 obrotów skutkuje tak samo: wibracjami silnika, większymi przeciążeniami i zużyciem jednostki. W osiągnięciu jak najmniejszego spalania pomagają nam też skrzynie automatyczne. Praktycznie każda ma tryb ECO i zmienia biegi w taki sposób (w zależności od operowania pedałem gazu oczywiście), aby wizyta na stacji benzynowej odbywała się jak najrzadziej. Stosując ww. zasady osiągamy korzyści krótko i długoterminowe. Niższe spalanie, mniejsze zużycie silnika i osprzętu, oraz np. mniejsze zużycie klocków hamulcowych i tarcz dzięki hamowaniu silnikiem. Warto poświęcić chwilę i przemyśleć sposób poruszania się samochodem, gdyż po prostu się to opłaca.

 

Robert Saj